הורים יקרים, שלום רב
הרהורים על הפרשה לעילוי נשמתו של ידידי יעקב בן יהודה דון הי"ד
פרשת בשלח
שיר ושירה עומדים במרכז הפרשה. פרשה זו מציינת את היציאה ממצרים והשחרור ממצרים, למרות שמצרים לא עוזבים את דור המדבר רעיונית. אנו למדים ממדרשי חז"ל שהנס על הים היה גדול יותר מכל מכות מצרים. נס של גאולה שמבטא את הבחירה בעם ישראל. משה ועם ישראל לנוכח הנס אומרים שירה, "אז ישיר משה ובני ישראל"
חז"ל במסכת סנהדרין משווים את נס הים לנס סנחריב, הן בהשוואות בין פרעה לסנחריב והן בין הניסים עצמם. באמירה המפורסמת הקישור נעשה על ידי אמירת שירה או הימנעות מאמירת שירה, "אמר רבי תנחום, דרש בר קפרא בציפורי… ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו מלך המשיח וסנחריב גוג ומגוג… חזקיה, שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך – תעשהו משיח?!" (צד ע"א). ההשואה בבלי סנהדרין היא לדוד, דוד מלך ישראל אמר שירות רבות ולא עשהו הקב"ה משיח מדוע שיעשה את חזקיהו. כיצד אמירת שירה היא קריטריון להיות מלך משיח?
אבקש לגעת בנקודה אחת בהבנה של אמירת השירה. חז"ל במדרש מבקשים לבטא סוג של עבודת ה' שיש בכוחה להביא את הגאולה. המשיח, יהיה זה דמות או תקופה מבטא שינוי של המציאות ההיסטורית חריגה מהסדר הקיים ויצירת מציאות אחרת. המלחמה העיקרית של העבודה הדתית היא המובן מאליו, השגרה. האדם הדתי הופך להיות איש דת כאשר הוא מקיים את הפרקטיקה הדתית על פי הסדר, הוא הופך להיות איש של פרוצדורות. חוסר היכולת להגיד שירה מבטא בעומק בעיה דתית, האדם אינו יכול לחרוג מהסדר ולכן אינו יכול להיות משיח, שחלק מהותי מזמן המשיח הוא חריגה מהסדר. החריגה מהסדר אינה אנטי-נומית, ביטול החוק, לא את שבירת הסדר מבקשים חז"ל אלא את היכולת להתרומם מעל המובן מאליו.
משה ועם ישראל היוצאים ממצרים מתבוננים בנס ומתחילים לשיר ובמקביל מרים והנשים יוצאות בתופים ובמחולות. חזקיהו, על פי חז"ל, אינו יכול לחרוג מהסדר כולם ראו את הנס טוען חזקיהו, על פי חז"ל, מדוע יש לשיר.
השירה של מלאכי השמים, השירה של האדמה, הצומח ובעלי החיים היא שירה קבועה היא מחזורית והיא נטועה בהם מהיום בו הם נבראו. רק האדם זכה לחרוג מהשירה הקבועה לשירה יוצרת מציאות, להתבוננות שהיא מעבר לסדר הטבעי. האדם נדרש להגיב למציאות חוסר תגובה למציאות מונעת את הגאולה. כמובן שכאן יש לשאול שאלות רבות, על הסכנות או על אופן התגובה אך לא כאן המקום.
(אליהו חחיאשוילי)
שכבת יא רכז השכבה ר' שמעון בן-ישי
שכבת יא יצאה למסע ישראלי. המסע נוגע במספר מעגלים בין היחיד לבין עצמו, משפחתו/קהילתו וארצו. במסע התלמידים דנים ומעלים סוגיות הקשורות למעגלים אלו. המסע יצא אור ליום שלישי בשעת לילה מאוחרת וימשך בע"ה עד למוצ"ש.
שכתב יב רכז השכבה ר' אלי סיטרון
שכבת יב יצאה השבוע לשבוע ישיבה/מכינה. כחלק מההכנה לשנה הבאה אחרי מפגשי הסבר ומפגשים עם ראשי ישיבות/מכינות ובוגרים התלמידים יצאו השבוע לבחון את המקומות מקרוב. התלמידים מבקרים במקומות שליבם חפץ. בע"ה ימצאו את דרכם ויבחרו את הטוב ביותר בעבורם.
תעודות וחופשת מחצית
ביום ראשון – חלוקת תעודות, הלימודים יסתיימו בשעה 12:00 הסעות לכלל הישובים בשעה זו.
ביום שני – חופשת מחצית
ביום שלישי – פתיחת מחצית ב' בשעה טובה.
שבת שלום
עורך העלון -אליהו חחיאשוילי