הורים יקרים, שלום רב
הרהורים על הפרשה לעילוי נשמתו של ידידי יעקב בן יהודה דון הי"ד
פרשת תצוה
מצווה מיוחדת ניתנה בבגדי הכהן הגדול, להוסיף למעיל עבודתו, בשוליו, פעמון זהב ורימון. לד פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן עַל-שׁוּלֵי הַמְּעִיל סָבִיב: ננסה להבין את משמעות נתינת הפעמונים על בגד הכהן.
נלך בעקבות מספר פרשנים על מצווה מיוחדת זו של נתינת הפעמונים וננסה להציע פירוש, הפירוש לא מחייב דבר הוא רק הצעה וכמובן שנכון לנסות להציע פירוש אחר.
בילקוט שמעוני דורשים את דברי התורה "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל-הַקֹּדֶשׁ" דרך שני מעשים ואמירה של רבי שמעון. הרעיון בכולם הוא שאין להפתיע בכניסה, ביקור אצל חבר או חזרה אחרי שנים לבית, שנסתיימו בטרגדיה במעשה, מחייבים הודעה מוקדמת או סימן על הכניסה. בתרגום הפירוש יש לומר כי הכהן הגדול כאשר נכנס אל הקודש אינו מפתיע את הקב"ה בשל אותם פעמונים. דומה הדבר להכרזה שמכריזים על הנכנסים אצל המלכים או במקומות חשובים, כי פלוני הגיע והנה הוא נכנס. הכרזת כניסתו של הכהן הגדול היא על ידי הפעמונים.
בעל הטורים הן בפירושו לפסוק ל"ג והן לפסוק ל"ד קושר את הפעמונים למספר שבעים ושתיים(בעקבות דברי רבותינו בזבחים שהיו ע"ב עינבלים). מספר זה מציין את מספר מראות הנגעים שהם בעקבות לשון הרע. המעיל מכפר על לשון הרע כותב בעל הטורים ואילו הנגעים באים בעקבות לשון הרע. מדוע דווקא הפעמונים הרועשים הם המכפרים? הדבר הרועש היחיד שיש בעבודת הכהן (הגדול) אלו הפעמונים. הכהן אינו מדבר בעבודתו, מעבר לוידוי, אין תפילה בבית המקדש/משכן, הפעמונים משמעים את קולם בכל תזוזה לעומת השקט שיש בעבודת המקדש.
הכלי יקר הולך בעקבות בעל הטורים ומסביר כי הפעמון בנוי כמו חלל הפה והלשון, לכן רעש הפעמון מכפר על לשון הרע של העם. דורש הכלי יקר את הפסוק ונשמע קולו – שצריך שישמע קולו דווקא בקודש וזה המשך הפסוק בבואו אל הקודש, וכאשר זה יקרה הוא לא ימות. גם רמב"ן ובעקבותיו רבנו בחיי בר אשר מסבירים כי חלק מהנימוסים או מטכסיסי המלכים הוא להודיע על הכניסה.
בסיום אני מבקש לקשור את ההודעה על הכניסה עם הקשר שקשרו רז"ל והפרשנים בעקבותיהם בין הפעמונים ללשון הרע. הרעיון העומד במרכז ההכרזה הוא רעין נימוסי, אפשר לחשוב על צדדי הגיון רבים מדוע אין להפתיע אדם אחר בכניסה אל חדרו או בהגעה אל ביתו. לא תמיד כמו בסיפור בילקוט זה חייב להסתיים בטרגדיה אך זה יכול לגרום לבושה ולאי נוחות. והדבר ירחיק ויפריד בין בני האדם. לשון הרע היא כניסה למרחב שאינו שלך, אדם בוחר לדבר על חברו דברי גנאי המשמעות היא להכניס אדם אחר ל"בית" חברו ללא הודעה.
הפעמונים עושים רעש הם תזכורת תמידית. נשים לב כי הפעמונים מרעישים רק בהליכה במנוחה אין סיבה שיעשו רעש אלא בהליכה. שזה מחבר אותנו לאותו רוכל שפוגש את רבי ינאי. לשון הרע ורכילות הם נעשות בהליכה בין בני אדם, אילו היה להם פעמונים היו נזהרים.
(אליהו חחיאשוילי)
ר' יעקב גרוס, רכז שכבת ט
ביום שלישי
- יום על קו התפר שבין תקופות ואתרים בירושלים: יצאו תלמידי כיתות ט׳ לפעילות ארכיאולוגית בעמק צורים. התלמידים עזרו בסינון העפר מהר הבית. מטבע זהב הם לא מצאו, כפי שהם ציפו, אבל נמצאו חרסים וממצאים מתקופות שונות.
- לאחר הפעילות נסעה השכבה לגבעת התחמושת, צפו בסרט וקיבלו הדרכה על קרב הגבורה בגבעת התחמושת.
ביום רביעי
- בבוקר יתקיים מבחן רכז בהלכה.
- לפני הצהריים, התלמידים ישתתפו בשיעורים של מורי המגמות לקראת שנה״ל תשע״ז. כל תלמיד ישתתף בשני שיעורים לבחירתו.
שכבות יא – יב
בשבוע הבא – טיולים שנתיים לשכבות יא – יב.
- ביום שלישי, אור ליום שלישי, יצאו תלמידי שכבת יב לטיול בהרי אילת.
- ביום רביעי יצאו תלמידי שכבת יא לטיול בגליל המערבי.
מאחלים לתלמידים ולצוות המורים בהצלחה בטיול הרבה הנאה ודיבוק חברים. צאו בשלום וחזרו בשלום.
שבת שלום