הורים יקרים, שלום רב
הרהורים על הפרשה לעילוי נשמתו של ידידי יעקב בן יהודה דון הי"ד
פרשת כי תשא
הלוחות השניים הם תוצר של שבר, שבר הלוחות הראשונים, שבר ביחסים בין הקב"ה לעם ישראל ושבר באומה כתוצאה ממלחמת אחים. אך הם גם תוצאה של מחילה וניסיון חידוש הקשר בין עם ישראל לקב"ה. אבקש בדברים הבאים לספר סיפור על הלוחות השניים המעמיד אותם באור אחר, הטענה היא שהלוחות השניים הם הלכתחילה.
השבוע לימדתי בשתי כיתות, תחת שיעור מחשבת ישראל, מקורות העוסקים בדרך התמודדות עם משבר. הסברתי לתלמידים שהמכנה המשותף הוא ביצירת סיפור המאפשר לאדם הנמצא במשבר להתמודד עם המשבר. הסיפור עם הווריאציות הרבות ביותר הוא הסיפור המכניס את המשבר לפרופורציות, הן ברמה האישית והן ברמה הלאומית. בדברים הבאים הראה כיצד הפרשנים, לא כולם, סיפרו את סיפור הלוחות השניים.
דרשה חז"לית, שבת פז עמוד א, על שבירת הלוחות הראשונים, "ומנלן דהסכים הקב"ה על ידו שנאמר (שמות לד, א) אשר שברת ואמר ר"ל יישר כחך ששיברת". מה הסיפור שדרשה זו מספרת, מה מסתתר מאחורי ההסכמה האלוהית עם שבירת הלוחות, אין לראות בדבר ההסכמה תוצאה של הבנה, אלא יש בלשון הגמרא אמירה חיובית, ההסכמה היא דרך דברי חיזוק. אפשר כמובן להסביר, בדרכו המיוחד של בעל המשך חכמה רבי שמחה, שיש כאן הסכמה למעשה חינוכי. אך הפעם נפנה להסכמה מתוך הבנה שאי אפשר אחרת וזו הייתה הדרך ליצירת הלוחות השניים.
הטענה בדברי ר"ל היא שהלוחות השניים הם המטרה האלוהית, הם הלוחות שהיו צריכים להינתן לישראל. הדרישה בלוחות השניים היא שונה מהדרישה בלוחות הראשונים. עומד ר"ל ואומר יש שמחה בשבירת הלוחות הראשונים כי כעת ניתן לתת את השניים. מה מיוחד בלוחות השניים שאין בראשונים – הפעולה האנושית. הלוחות השניים מייצגים שיתוף בין הקב"ה לבין האדם, משה מצטווה "פסול לך". השמח בלוחות השניים טוען כי הסיפור בעולם הזה הוא שיתוף בין הקב"ה לאדם. האדם נעדר לחלוטין מהלוחות הראשונים, לעומת זאת בלוחות השניים אפשר למצוא את האדם פועל ועושה. תפיסה זו מחברת אותנו עם ברכת אלוהים לאדם בספר בראשית לפריה ורבייה ולשליטה בעולם. ומחזקת את הדרישה להידמות לקב"ה בפעולות. הקב"ה מבקש מהאדם לפסול לעצמו את התורה ולעלות אליו, דרישה שמעמידה את האדם במרכז הכוח בעולם עם אחריות ואפשרות. הלוחות הראשונים הם בבחינת כפה עליהם הר כגיגית, הלוחות השניים הם תחילת התורה שבע"פ האדם המצווה לפסול בעצמו.
השבר שבלוחות וביחסי הקב"ה והאדם מוסבר על ידי הבנה אחרת על החטא. המציאות הראשונית מתגלה בעקבות משבר, והמשבר היה הכרחי בשל העדר האדם מהלוחות הראשונים. המציאות החדשה של הלוחות השניים היא המציאות המתוקנת, כפי שחלק מהמפרשים ראו באכילה מעץ הדעת את הפעולה ההכרחית.
כהורה ומחנך יש בסיפור הלוחות השניים אתגר. הדרישה לשיתוף ויצירה עצמאית של הילד היא דרישה מורכבת. "החטא" של הילד הוא לעתים הרצון להגיד איני שותף או אני יכול בכוחות עצמי, ובמובן זה חטא העגל היה נקודת מחשבה כביכול גם לקב"ה. הקב"ה מבין, כביכול, שיש צורך בשיתוף ובעצמאות האדם ולכן מצווה את משה פסול לך. חטא העגל נהוג להגיד רודף אחרנו עד היום, בקריאה זו אני מבין שבכל דור ובכל זמן אנו ההורים והמחנכים נדרשים להתמודד עם לוחות ראשונים, "חטא" ולוחות שניים.
(אליהו חחיאשוילי)
התקדמות בבניית האגף החדש בבית הספר
משלוח מנות ביוזמת תלמידי שכבת ח' תכנית 'גפן'
לקראת פורים, תלמידי כיתה ח' שבתכנית 'גפן' יוזמים חלוקת משלוח מנות לחיילים השומרים עלינו בצומת הגוש, העומדים בקור ובחום ועושים עבודתם בלילות ובימים. לשם כך נשמח שכל תלמיד יביא עימו חטיף/ממתק/שתיה ביום ראשון לשם האיסוף. כמובן שכל המרבה הרי זה משובח!
שבת שלום