הורים יקרים, שלום רב
הרהורים על הפרשה לעילוי נשמתו של ידידי יעקב בן יהודה דון הי"ד
פרשת ויקהל – תשע"ו
בצלאל בן אורי בן חור נבחר להיות האמן הראשי בבינת המשכן.
הרב קוק כותב באורות (אורות התחיה סימן לה)
כל מה שמקיף את המציאות בכל הדרגותיה, בהשפעה רוחנית מוסרית וקדושה, צריך לטהרה יותר גדולה. המקדש וקדשיו כוללים את רוממות אצילות ההשכלה ואת תתתית טהרת הדם הבשר, הדמית והרגש, ובשביל אלה השלבים התחתיים, המקושרים לכללות הכל באגוד חי, נדרשת היא הטהרה המדויקת.
הרב קוק מלמד אותנו כי המציאות המורכבת, הן מהדברים הגדולים והן מהדברים השפלים, מציאות כזאת צריכה טהרה גדולה יותר. המקדש עם כליו ועבודתו כולל את המציאות המורכבת הזאת ולכן הוא דורש "טהרה מדויקת". חשבתי מה משמעות הדיוק בטהרה. יש להבין מדרגות בטהרה כפי שיש גם מדרגות בטומאה אך מה משמעות הדיוק בטהרה. אנסה להשיב דרך בחירתו של בצלאל.
התיאורים על היכולות של בצלאל כאשר משה מציג בפני ישראל את האיש הנבחר לבניית המשכן וכליו לא מותירים ספק בדבר הקישורים המיוחדים של בצלאל:
לא וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל-מְלָאכָה:
לב וְלַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחשֶׁת:
לג וּבַחֲרשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל-מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת:
ראשית יש להבחין כי יש בו רוח אלוהים, כאן אנו מגלים כי רוח אלוהים אינה מיוחדת רק ליוצאי המלחמות אשר בם רוח זו אלא גם לאומנים. במקרה זה הדיוק קשור ליכולת המיוחדת של בצלאל בתחום החומר, יכולת המביאה את המתבונן לראות את פעולותיו כאלוהיות. לכאורה ברור כי הדיוק הוא חלק מאותה רוח אלוהית הנמצאת באמן הבונה את המשכן. לא די בכך לדעתי, הסיבה חיצונית מידי ואינה עומדת על הדיוק בטהרה, כאשר כל הדיוק תלוי ביכולת של האמן. אבקש להציע נקודה נוספת לדיוק. בעל המשך חכמה, רבי מאיר שמחה הכהן מדוינסק, שואל מדוע בכל הכלים כתוב "ויעש" ואילו בכלי הראשון שנזכר, הארון, נאמר שמו של בצלאל, "ויעש בצלאל את הארן". כמובן שההסבר המתבקש הוא שבכלי הראשון נזכר בצלאל ואח"כ כל פעם שנאמר ויעש הכוונה היא לבצלאל. אך הרב שמחה מציע כי יש קשר בין בנית הארון לבין בצלאל.
ואם כן חשש השם יתברך שמא אחרי שחטאו בעגל שמא כשיעשה אחד את הארון יבוא להרהר איזה מחשבה זרה הנוטה לדרכי הטלסמאות ועצביהם. לכן בחר בבצלאל שאבי אביו נהרג על אשר מיחה בעשיית העגל. אם כן מצד החינוך והטבע שהוא שונא כל הנוטים אחרי ההבל וציור שום דמות ותמונה, ובל יבוא לשום מחשבה זרה כלל. ולכן כתב 'ויעש בצלאל' שהוא לבדו עשה את הארון בלא שום סיוע.
יש קשר אומר רבי שמחה בין האיש ומשפחתו לבין היכולת לעשות את הארון. דברי רבי שמחה בעיני מיוחדים, "מצד החינוך והטבע", בצלאל גדל בבית של חור החינוך בבית הוא בעל השקפה מסויימת, וזה מורה גם על טבע המשפחה. לכן הוא הנבחר.
לא רק הכישרון ליצור, לא רק היכולת לדעת לעבוד עם סוגי חומרים שונים מורים על דיוק הטהרה הנדרשת בבניית המשכן אלא גם החינוך והטבע של הבונה. הדיוק דורש יכולת אך גם מחשבה נקייה.
(אליהו חחיאשוילי)
מהנעשה בשכבות
ר' יעקב גרוס, רכז שכבת ט.
- ביום שלישי השבוע יצא המורה לשל"ח, שמעון וייס, עם קבוצת תלמידים שמיועדת לקורס מש"צים ( מדריכי של"ח צעירים) לפעילות במעיין עין סג'מה.
- ביום שני – ההורים והתלמידים מוזמנים לשיחה עם הפסיכולוג יורם שליאר, הזמנה נשלחה במייל.
- ביום שלישי – תתקיים בחינה בתושב"ע. כיתה ט'3 תצא להתנדבות בבית החולים הרצוג.
- ביום חמישי מתוכננת ע"י ועד שכבה מסיבת ראש חודש אדר בשעות הערב המאוחרות. פרטים נשלח בתחילת השבוע.
שבת שלום