הורים יקרים, שלום רב
הרהורים על הפרשה לעילוי נשמתו של ידידי יעקב בן יהודה דון הי"ד
פרשת ויקהל – תשע"ו
חז"ל במסכת תענית כחלק מהבנת המשנה טענו כי "כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה". הקשר בין תוגת אב לצהלת אדר נעשה במשפט זה בצורת קשר השוואתי "כשם.. כך…". יש לנו דוגמאות רבות לכך כמו: "כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע" וגם "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות". משפט זה טוען שיש ערך לוגי או רעיוני שווה בין שני חלקי המשפט. חלק א' של המשפט, שבדרך כלל הוא החלק הברור עליו אין עוררין בא להעיד או לחזק את חלק ב' של המשפט שהוא החידוש או הדבר שאינו ברור כל כך. על פי הבנה זו דבר ברור הוא שמשנכנס אב יש למעט בשמחה, הסיבה גם כן ברורה זהו חודש מועד לפורענות על שונאיהם של ישראל. אך ריבוי השמחה בחודש אדר אינו ברור יש צורך ללמדו מתוך מיעוט השמחה.
לאחר שראינו את רצון בעל המדרש להשוות בין הריבוי באדר למיעוט באב יש לשאול שאלות על ההשוואה ככלל ועל המרכיבים שבה בפרט. נסתפק אנו בשאלה כללית אחת על ההשוואה. מדוע חודש אדר? מחד, אם סיבת בחירת אדר הייתה משום הגאולה הרי שחודש ניסן מתאים ממנו שבו הייתה גאולה ראשונה ומשמעותית יותר, שהרי במצרים יצאו ואינם עבדים ואילו באדר הם עדיין עבדי פרעה, כפי שאומר רבא במסכת מגילה "אכתי עבדי אחשוורוש אנן". מאידך, אם סיבת בחירת אדר היא לא משום הגאולה שבו אז כיצד ניתן להשוות בין שני חלקי המשפט הבנוי בצורה השוואתית.
חודש אדר לא נבחר בשל הגאולה שבו כפי שחודש אב לא נבחר בשל החורבן שבו. התוצאות הלאומיות הן שהטרידו את חז"ל, תוצאות שיש להם מקום ועניין בחיי היומיום. יציאת מצרים וגאולת ניסן הם סמל מרכזי שיש להחיות אותו, את חודש אב וחודש אדר חז"ל חווים במציאות הקיומית שלהם. בית המקדש חרב ועם ישראל עדיין בגלות, בחלקו או ברובו, יחד עם זאת החורבן רחוק והמצב יציב, במציאות כזאת יש תנודות שבין מיעוט לריבוי שמחה. יש רגעים בגלות שאפשר להרבות בשמחה, לא בבחינת "אז ימלא שחוק פינו", רגעים בהם מתגלה ההשגחה האלוקית בהסתר שבגלות, רגעים בהם שוב אנו מוצאים עצמנו תחת איום וניצלים ממנו ויש רגעים שיש למעט בשמחה. אב ואדר הם חודשים שאינם מציינים רק אירוע היסטורי מבחינת חז"ל אלא אירועי יומיום. לכן היה חשוב לבעל המדרש לקשור אותם יחד.
בימינו נוסף חודש נוסף לקשר הזה והוא חודש אייר, פלא בעיני שאין אנו נוהגים להלכה משנכנס אייר מרבים בשמחה, או אפילו בחינת אז ימלא שחוק פינו, אך גם ההפרש בין נס פורים למשפט "משנכנס אדר", נאמר בשם רב, הוא כ-600 שנים אולי נצטרך פשוט להמתין, נקווה שהפעם זמן קצרי יותר.
אירועים חברתיים
פעילות לזכרו של יעקב דון הי"ד
בשבוע שעבר חברו יחד תלמידי כיתה י'4 של הרב אריאל כהן וחיילי יחידת יהל"ם והקימו פינת חמד באלון שבות, לזכרו של הרב יעקב דון הי"ד. במהלך היום, התלמידים והחיילים עבדו יחד בבניית שולחנות קק"ל, הכירו קצת, שוחחו ביניהם ואף אכלו יחד ארוחת צהריים, כמו כן שמעו שיחה קצרה על דמותו של הרב יעקב מפי שכנו וחברו הטוב – הרב אבישי מילנר יבדל"א.
כיתה י'4 תמשיך לעבוד על פינת החמד הזו, כדי שהיא תהיה הכי טובה, הכי יפה והכי מיוחדת – בדיוק כמו שהיה הרב יעקב.
יעמדו על הברכה – החיילים, התלמידים, הרב יצחק, הרב אריאל ועוזרו בכיתה – משה חסין, אסתי היועצת, יורם אב הבית, חיימסון, שולחי העוגות והפינוקים במהלך העבודה וכל השותפים והתורמים לפרוייקט המדהים הזה ומעל כולם – תעמוד על הברכה יוזמת הרעיון והדוחפת הראשית להוצאתו לפועל – מיכל מילנר.
נקווה שנוער אלו"ש, שיעקב כ"כ אהב אותו ודאג לו, ייהנה ממקום ייחודי זה וישהה בו מפעם לפעם בשעות הפנאי שלו.
המעוניינים לתרום, מוזמנים ליצור קשר עם מזכירות ביה"ס.
ר"ח אדר
ביום חמישי האחרון חגגנו את אירועי ר"ח אדר בבית הספר. פתחנו בתפילה חגיגית שכללה הלל, מכירת עליות, שירה וריקוד. משם המשכנו לדברים בשם הרב רסקין אותו גילם אייל ירון ומנהל התיכון יצחק גרינוולד אותו גילם איתן אקריש. ארוחת בוקר קלה ומיד אירועי הפרומו של השמיניסטים, אירוע שהשאיר אותנו במתח לדעת מיהו רב פורים, דמות מסתורית שירדה מגג בית הספר בסנפלינג מכוסה בכנפי מלאכים ושומרי ראש. ככל הנראה המשך יבוא. לאחר האירוע התקיים משחק כדורסל מורים נגד תלמידים עם תחרות שלשות בהפסקה בין המחציות. את היום סגר אמן הטלפתיה רן גפנר שהפתיע את התלמידים וריתק אותם עם מופע מקסים. חזק וברוך לכל תלמידי שכבת י"ב על הפקת האירועים והיום הנעים שכולנו עברנו. ברכת חזק וברוך גם למחנכי הכיתות, ר' יאיר אמסילי, ר' מיכאל וינשטיין, ר' אלי סיטרון, ר' אביחי פואה ור' רפאל קאודרס.
יום המדע
התפיסה כי המדע סובב אותנו ונוגע כמעט בכל תחום בחיינו היא תפיסה יסודית בחברה מודרנית. כמו גם ההבנה שמדענים טובים הם צורך לאומי לצד צרכים נוספים. ביום שני הקרוב נציין בבית הספר את יום המדע. אחרי שנה זו נוכל לדבר על מסורת שזו השנה השנייה בה אנו מקיימים יום זה בבי הספר . ביום זה התלמידים יפגשו מגוון מרצים בנושאים שונים שהמשותף להם שהם מדענים. רכזת מדעים ד"ר מזל אלנקווה עמלה זמן רב להבאת והשגת מרצים ולארגון יום זה. ההרצאות מגוונות ומותאמות לשכבות השונות, לצד זה יוצגו סרטים ובית הספר ילבש מדע ביום זה. בהצלחה למזל והנאה ולמידה לתלמידים. תובנות, מסקנות ורשמים בעלון בשבוע הבא.
ר' יעקב גרוס, רכז שכבת ט
שכבת ט התכנסה לפעילות ערב משותפת בבית הספר לכבוד ר"ח אדר, פעילות אותה ארגנו ועד שכבת ט'. התלמידים נהנו מפיצה, סרט, תחנת Xbox וזירת מזרונים למשחק. בעיקר היה זה גיבוש נהדר לשכבה. תודה למחנכי הכיתות ולתלמידים על ערב מהנה. תודה מיוחדת לועד השכבה על ארגון הערב, ישר כוח.