פרשת-וארא-.jpgפרשת-וארא-.jpg

פרשת-וארא-.jpg

הורים יקרים, שלום רב

הרהורים על הפרשה לעילוי נשמתו של ידידי יעקב בן יהודה דון הי"ד  

פרשת וארא

מה המשמעות שיש לידיעת הלא-נודע – ושמי ה' לא נודעתי להם, כיצד יודעים האבות את ה' ללא ידיעתו ואילו משה רבנו יודע את ה'. אולי מכאן האכזבה ממשה על אי האמונה. כאילו אין קשר בין אמונה וידיעה, יש המאמין ואינו יודע ויש היודע ואינו מאמין.

החבר בכוזרי אינו מציג את הלא נודע אלא את הנודע, אומנם הידיעה היא מנת חלקם של אומה מצומצמת, אך עדיין היא מגובה בידיעה. לעומת הצגה זו, לאחר שהמלך מתגייר החבר מציע שתי טיפולוגיות של מאמינים, הראשון זה שלא נחסף ללמדנות ואמונתו תמימה ואין דבר שיזיז אותו ממנה, לעומת מי שנחסף ולכן צריך לחקור, בדוגמא שלפנינו מלך כוזר – גר שלא נולד לתוך מציאות הדת – חייב לחקור כדי להגיע להשוואה בין התמימות לחקירה.

נקודה למחשבה: המאמינים הם אבות האומה ואילו משה הוא איש הידע והוא נותן התורה. מדוע האבות לא קיבלו תורה, מה מיוחד במשה?

רמב"ן מציע שתי אפשרויות התבוננות על דברי ה' אל משה ועל ההבחנה בין משה והאבות. הראשונה, הבחנה בין נבואת משה לנבואת האבות. האבות מכירים את ה' דרך הטבע גם שם הוא התערב בעבורם אך באותם כללים הכפופים לטבע, החריגה לא ניכרת לעין האנושית. לעומת משה מכיר את ה' דרך החורג מהטבע סוג של ידיעה כזה ניכר לעין האנושית ויש להתייחס אליו כאלוהי כאנורמלי. הדרך השניה שמציע רמב"ן היא ברמות הכרה שונות של שם ה', כאשר כל רמה מעידה על בהירות ההבנה או התפיסה האלוקית של התופס, האבות תפיסתם לעומת משה הייתה מוגבלת לידיעת השכינה, השכינה היא המנהיגה את העולם התחתון, לעומתם משה התופס את ה' בשמו דרך ספירת תפארת, בלשון חז"ל אספקלריא מאירה.

שאלה למחשבה:

  • על פי הפירוש של רמב"ן מה עדיף השגחה טבעית, כפי שהיה לאבות, או השגחה ניסית כזו שחווה משה ועוד מעט כל ישראל ומצרים.
  • כיצד האיש משה התופס את האלוקות בבהירות גדולה יותר מטיל ספק בהנהגה או בדרך של ה' בעולם.

נסיים במדרש חביב על ליבו של פרעה מתוך ילקוט שמעוני – שמות וארא פרק ז –  קפב

… כתיב כבד לב פרעה אמרו למה הדבר דומה לארי וחיות ושועל שהיו הולכין בספינה וחמור גובה מכס מן הספינה אמר להם החמור תנו לי מכס אמר לו שועל לחמור כמה עזין פניך אתה יודע שמלך שבחיות עמנו ואתה תשאל מכס אמר לו החמור מן המלך אני נוטל ולגנזיו אני מכניס אמר לו הארי קרבו לי הספינה ויצא וטרפו לחמור ונתנו לשועל, אמר לו סדר לי אבריו של שוטה זה הלך השועל וסדרן, ראה לבו נטלו ואכלו, כשבא הארי מצא אבריו נתוחין אמר לו לבו של שוטה זה היכן הוא אמר לו אדוני המלך לא היה לו לב שאם היה לו לב לא היה נוטל מכס מן המלך,

שכבת ט – רכז השכבה ר' יעקב גרוס

ביום שישי הקרוב יתכנסו הורי ותלמידי שכבת ט' ללימוד בנושא התפילה. המקורות מגוונים ומובלים לשיח על דרך התפילה ועל מקומה של התפילה בחיי היומיום שלנו, הורים ותלמידים. בע"ה את החוויות נפרסם בעלון הבא.

שכבת י – רכז השכבה ר' שמעון וייס

ביום חמישי האחרון יצאו תלמידי השכבה לעיר דוד לסיור לימודי במסגרת לימודי התנ"ך. את הבוקר פתחנו בתפילת שחרית בכותל, ומשם המשכנו לסיור בעיר דוד. אשרינו שזכינו ללמוד את התנ"ך לא רק מספרים ומסיפורים אלא לראות את המציאות, לפעמים בדמיון רב, בשטח.

 

 שבת שלום

עורך העלון -אליהו חחיאשוילי