הורים יקרים, שלום רב
הרהורים על הפרשה לעילוי נשמתו של ידידי יעקב בן יהודה דון הי"ד
פורים – תשע"ו
פורים בבית הספר הוא אירוע מיוחד, יש הרגשה שאפשר לדבר על הדברים הבוערים בשיח שונה ובדרך אחרת מהנהוג ביומיום. האם פורים בבית הספר משקף את המציאות או שפורים בבית הספר הוא יציאה מהשגרה ומהמציאות. התשובה היא מורכבת, כמעט כמו כל דבר בחיים. פורים בבית הספר הוא מראה למציאות הבית ספרית, מודגשים בו הצדדים הנוכחים בחיי בית הספר, השאלות המעסיקות את בית הספר, תלמידים ומורים. מצד שני הוא האפשרות לצאת מהשגרה לגלות צדדים שאינם באים לידי ביטויי בבית הספר. לכן הוא מסכה אך גם מראה.
נהוג לשתות יין בפורים, "חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע" נקודת הלא ידע היא אחת הנקודות המאפיינות את פורים. בפרשות בראשית, דומני בשנה שעברה, מספר פעמים כתבתי על הקריטריון להערכה עצמית כפי שעולה מפרושו של רבי צדוק הכהן מלובלין. ר' צדוק שואל היכן ידע האדם את מקומו בעבודת ה', תשובתו התבונן בשיח החול שלו, שיחת עבדים, בסוג החלומות שחולם, איזה סוד יוצא כשנכנס יין ועוד. הצורך הוא להתגבר על המסכה העצמית ולגעת בנקודה ראשונית אמתית. נקודה זו שבה האדם עומד על פרשת דרכים ומתבונן היא נקודת "לא ידע" בנקודה זו מתנקזים כל הדרכים. כך בפורים בבית הספר יש בהתבוננות באירועים נקודה של פרשת דרכים, כיוון שבנקודה זו מתנקזים הדרכים השונות בבית הספר, זו נקודת "דלא ידע". נקודה זו משקפת את הדרכים שבהם הלכנו ובקשנו להצמיח את תלמידינו, לצד הדרכים בהם בחרו הילדים ללכת. זו נקודה של חשבון נפש של פרשת דרכים. כשאנו לא שבעי רצון מהתוצאות בעומק הדברים אנו לא שבעי רצון מהדרך שבה המראה משקפת את הדרך בה הלכנו עם תלמידינו. כשאנו מרוצים אנו שמחים מהתוצאה התחושה היא שהלכנו יחד איתם בדרך הנכונה.
פורים הוא זמן של שמחה נקודת הלא ידע היא נקודה חשובה, למרות שלאדם המודרני אי הידיעה גרוע מקללת מכשף השבט בעת הקדומה. לא לדעת הוא אסון, מגמת האדם המודרני היא לדעת. בפורים אנו למדים לשמוח כאשר אין ידיעה לאן ילכו הדרכים, לאן פונה הדרך, האם המן הרשע יצליח או מרדכי. בפורים אנו לומדים לתת אמון לא רק בקב"ה אלא גם בילדים, לתת ביטוי לעצמאות שלהם, למרות או בגלל המראה שמשתקפת בפנינו. אנו לומדים לאהוב בבחינת לא ידע. לשאלה: למה? אנו עונים: ככה. האדם חייב לבסומי עד שלא ידע.
בסוף דברי אני מבקש לברך את תלמידי ומחנכי שכבת י"ב על אירועי פורים מכובדים ומהנים, על ההשקעה והמחשבה, על כך שגדלתם ועשיתם. חזק וברוך.
יום המדע בבית הספר
ביום שני, בשבוע שעבר, ציינו בבית הספר את יום המדע הבין לאומי. בית הספר אירח אנשי מדע, פעילויות מדע והציג סרטי מדע. ההרצאות היו מגוונות ועסקו במגוון נושאים כגון, חלל, חיידקים, גידולים סרטניים ועוד. התלמידים נהנו מאוד, שאלו שאלות בהרצאות, השתתפו ולמדו. התגובות היו טובות ונראה כי היום היה להצלחה רבה. חזק וברוך לרכזת מדעים ד"ר מזל אלנקווה שארגנה ועמלה רבות ליום זה, יחד עם רכז החברה אביחי פואה.
טיש לכבוד פורים
ביום חמישי, בשבוע שעבר, נערך בבית המדרש טיש לכבוד חג הפורים. שירה, ריקוד, שיחה ודברי תורה אך לא רק אלו גם אוכל, שתיה וטילונים לכל דורש. המורים והתלמידים זכו להשתתף בשה אחת של לימוד על פורים בסגנון אחר. במוקד היה רעיון של שמחה של אמת לצד שמחה של פוזה, החוויה שיכולה לעזור, האוכל והשתייה וגם השמחה הפנימית. גם פעולות של ונהפוכו היו שם כאשר המורים והתלמידים הפכו את עצמם על ידי פעולה פיזית.
שכבת ט' – רכז השכבה ר' יעקב גרוס
ביום שלישי, בשבוע שעבר, יצאנו ליום ספורט שכבתי באפרת, התחלנו בתחרות ספורט עם המורה לספורט רוני, וסיימנו במשחק כדורגל משותף, וגיבוש שכבתי.
תזכורת: יום שישי 1.4 – בוקר מגמות עם ההורים, לקראת בחירת המגמות.
פורים שמח
שכבת י' – רכז השכבה ר' שמעון וייס
ביום ראשון האחרון השכבה יצאה ב"ה לשמורת עוז-וגאון לעבודה והתנדבות משותפת ונתנה יד להמשך בניית המקום. התלמידים עבדו יפה חפרו עדרו וקידמו את המקום בצעד אחד נוסף.
מזכיר לכולם כי אנו רוצים לחלק לכל התלמידים תעודות זהות ביום מיוחד של זהות ישראלית. להורים שילדיהם לא הביאו את הטפסים מבקש שוב לעשות זאת בהקדם הזמן אוזל ובקרוב לא נוכל לשלוח את הבקשות.